دانلود آهنگ لری بختیاری خواننده زن
تنبکنوشتار اصلی: تنبکتمبک یکی از سازهای کوبهای پوستی است و از نظر سازشناسی جزء طبلهای جامشکل محسوب میشود که از این خانواده میتوان به سازهای مشابه مانند داربوکا در کشورهای عربی و ترکیه و همچنین زیربغلی در افغانستان اشاره کرد.تنبورنوشتار اصلی: تنبور
ویژگیهای اجرایی آن در دوتار مشهود نیست.تاریخچهعلیرضا حسین خانی در حال نواختن ساز تال امروزه نیز برخی از نغمههای باستانی در قالب مقامهای موسیقی قومی باقیماندهاست.
این موسیقی نیز به صورت بیکلام (مانند مقامهای سحری، پاکتلی، چمری) و با کلام (مانند مراسم راراپیشکوه، راراشتکوه، راراشیرازی یا دنگ دال در مناطق مختلف بختیاری) اجرا میشود.ترانه لری ترجمه فارسیاَسبت و زین و کتلت زیه در مال اسبت به زین و کتل تو جلوی منزلگاه استدشمنو شادی کنان دوسو زنان زال دشمنان شادی میکنند و دوستان زار میزنندشمشیرت منه غلاف ترسم خورش زنگ شمشیرت در غلاف مانده ترسم زنگ بزند
کینه دارم بعد خوت وش وش بکنه جنگ چه کسی را دارم که بعد از خودت با آن جنگ کنمدات برو کگو برو همه بران مو مادرت موی میبرد خواهرت موی میبرد همه گیسو میبرندهمه برن و کارد زنت و خنجر اگر همه با کارد موی برند همسرت با خنجر موی میبرد بیشتر مردم از ترس هجویات جالب آنان مجبور به دادن مبلغی به آنها بودند.
موسیقی مذهبی: این موسیقی شامل سرودهای یارسان که وزن خاصی دارند و به کلام معروف هستند و در نسخ مختلف به گویش گورانی و لکی لرستانی ثبت شدهاند میشود.بررسی و تحلیل ضرباهنگ ترانههاهمت علی سالم در حال نواختن ساز تال ۴ سیم همانطور که مشاهده میشود این وزنها در موسیقی مردم کرد نیز وجود دارند.بررسی و تحلیل ملودی ترانهها
دانلود آهنگ لری شاد مسعود بختیاری
ویژگیهای کلی موسیقی لری در ترانهها همواره از کلماتی مانند هه، خدا، اری و عزیزم استفاده میشود که این کلمات در پیوند و تطبیق هجاهای شعر و موسیقی ایفای نقش میکنند.
معمولاً در پایان هر ترانه نوازندگان قطعهای ضربی با ریتم 2/4 مینوازند. ترانه دایه دایهترانه «دایه دایه» مشهورترین و پرآوازهترین سرودهٔ لری در مقام «سه پا» بوده که امروز مرزهای لرستان را درهم نوردیده و بیشتر موسیقیدانان و مردم کشور با این تصنیف قدیمی آشنائی کامل دارند.
مرحوم سقائی با خلق این اثر ارزشمند و حماسی، روح ایثار و از خودگذشتگی را در بین مردم و رزمندگان اسلام ایجاد کرد. موسیقی لری از سرچشمههای موسیقی «ردیف» و ردیفنوازی است که بخش مهم آن از طریق کمانچه و کمانچهنوازی محلی در موسیقی رسمی ایران (ردیف) نیز تأثیر گذاشته است.
در هنگام برداشت محصول هم ریتمهای ویژه ای دارند مانند ( دوره دوره ).▪ در لرستان نواهای گوناگونی وجود دارد:
● موسیقیهای آوازی (کلامی) و موسیقیهای سازی ▪ موسیقی آوازی لرستان با وجود اینکه با مطالعه و معرفی آثار فرهنگ مادی و معنوی هر جامعه و پژوهش علمی در همین گذرگاه سخت و دقیق میتوان به این جهان ناشناخته راه یافت، ولی بررسی فرهنگ عامه مرز و بوم لرستان و پرداختن به همه عناصر فرهنگی آن شدنی نیست، اما با هدف نمایش گوشههایی از تبلور فرهنگ عامه مردمان خردمند این مرز و بوم و ترغیب بیشتر پژوهشگران مشتاق به دریای بیکران فرهنگ موسیقایی، روزنههایی از این تصویر توصیفناپذیر را میگشاییم.
● آوازهای بدون ریتم یا با متر آزاد ▪ علی سونه (علی دوستی) در بیان قدمت این آواز همین بس که آن را اصیلترین، محبوبترین، رایجترین و مردمآشناترین نوای کهن میشناسند.
بار کنیت تا بار کنیم دی ملک دلگیر تو دِ غصه مه د حسرت هر دک پبیم پیر پیرکه بیم کورکه بیم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پایامه پیر و کور گشتم و پشتم خمیده شد،
دانلود آهنگ لری بختیاری دی بلال
▪ عزیزبکی و میرنوروزی (عزیزبیگی و میرنوروزی) ـ نمونه آواز عزیزبکی: درد دل یا میکشم تا میکنم پیر یا مورم دو قورسُ یا وطن دیر
درد دل یا میکشد مرا یا پیرم میکند، نمونهٔ آواز میرنوروزی: گردش چرخ فلک نی و مرادم شادی رت د خاطرم غم من و یادم گردش روزگار به کامم نیست،
▪ ساری خونی (ساریه خوانی) غم و حزن مشهود در این آواز بارزترین ویژگی نهفته در آن است.آسمو اوری گرت تیره و تیره کی دیه کرو بواَ وایک بمیره؟ که دیده است پدر و پسر با هم بمیرند؟
ای دله سی دیلرو هه میزنی زار یه تونو به دیلرویه دینه یار این هم تو و دهلران و دیدن یار.● انواع موسیقی آوازی ▪ آواهای کار
ـ برزگری ,خرمنکوبی (گاهوله)، شیردوشی (گا دوشی)، مشک زنی، برنج کوبی ـ آواهای شادمانه ـ سیت بیارم، بینا بینا، سوزه سوزه، بزران بزران، هی لُو هی لُو ▪ آواهای عاشقانه ـ کشکله شیرازی، کوش طلا، گنِم خر، قدم خیر، اَی اَی، آفری قمرتاج، آواهای عاشقانه، کیودار، کلنجه زرد، ماله ژیر، بزران بزران، شیرین و شامیرزا، هاریلُو ▪ کلامهای دینی ـ کلامهای یارسان، چل سرو
▪ مویهها ـ سرلشونه، مور، ساری خوانی، هوره -ژَن چِر-، گورانی ▪ آواهای دلتنکی و غریبی ـ علیدوستی، عزیز بگی، هوره«کو چر» و «سوار چر» ▪ آواهای حماسی ـ شیرین و خسرو، شاهنامه خوانی لری ولکی، قی دادُوا، حماسه کرمی، دایه دایه ▪ آواهای طنز
ـ ماس فروش، هورم هورم، هی را سی سله، دُز ناشی ▪ آواهای هجو ـ لالایی ها ● موسیقی سازی ▪ سازهای لری
دانلود آهنگ غمگین لری خرم آبادی صوتی
▪ مقامهای شادی – عروسی ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبک و کمانچه) بزران) ▪ مقامهای سوگواری: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاکتلی، چمری سحری، شیونی، یاری (یاره هو)
▪ مقامهای عاشقانه و دلتنگی : ـ کمانچه، تنبک ـ قدم خیر، کشکله شیرازی (دو گونه: گرمسیری و خرم آبادی)، علیسونه غم و شادی، سور و سوگ، کار و فراغت و.شاید پیشینه ی هنرهایی چون رقص و موسیقی به تمدنهای نخستین بشری بازگردد، آن هنگام که مردان و زنان نخستین به شکرانه ی شکار به پایکوبی و رقص می پرداختند.
موسیقی لرستان به دلیل محدودیت جغرافیایی این خطه و محصور بودن آن درمیان کوههای سر به آسمان ساییده زاگرس و عدم هم مرزی این سرزمین با کشورهای بیگانه نسبت به موسیقی سایر مناطق کشور بکرتر ودست نخورده تر مانده است.سازهای متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهای زهی ( کمانچه و تنبور) ۲) سازهای بادی ( سرنا و دوزله)
۳) سازهای ضربی ( دهل و تنبک ) ▪ موسیقی لری را می توان به انواع زیر تقسیم کرد: ـ موسیقی شادیانه: در مراسم شادمانی نواخته می شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسیقی عزا: در مراسم عزاداری اجرا می گردد و اجزای آن عبارت است از« سحری (اعلام مرگ کسی)»، « چمریانه »، «هرا» و مویه ها نیز که در رثای از دست دادن عزیزان خوانده می گردد و بدون همراهی ساز است از این نوع به شمار می رود ـ موسیقی «کار»:
ـ موسیقی آوازی : شیوه های آوازی در لرستان بدین شرح است: ـ موسیقی اهل حق : نوعی موسیقی عرفانی است که توسط اهل حق لرستان اجرا می شود..
.با توجه به اینکه رقص نیز در لرستان از پیشینه ای کهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ایی نیز به این موضوع داشته باشیم، گفتنی است که در لرستان از واژه ی رقص استفاده نمی گردد و معمولاً از واژه هایی چون دانلود آهنگ لری غمگین ایرج رحمانپور «باخته»، «بازی»، «دَس گِرِتِه» استفاده می گردد؛ چونان که حکیم توس بازی «کراد» خواهر بهرام چوبین نزد خسرو پرویز را اینگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازی به باغ آمدند همه میش و آهو به راغ آمدند
بمیرم، میوله سیت بیارم، شیرین و خسرو و دایه دایه که قصهٔ مبارزهها و جنگآوریها و رشادتها است که زبانزد همگان شده است. این سه قوم که هر کدام پشتوانه ای بسیار غنی از فرهنگ و تاریخ دارند، در حوزه های خاصی بر هم اثر گذاشته یا از یکدیگر تأثیر گرفته اند و با وجود همبستگی تاریخی و فرهنگی، هرکدام وجوه مستقل فرهنگی خویش را نیز دارا بوده اند.
مردم لرستان اصولا“ براین باور هستند که سرودخواندن درکارهای دسته جمعی باعث تقویت در کارشان می شود. ▪ در لرستان نواهای گوناگونی وجود دارد :
● موسیقیهای آوازی (کلامی) و موسیقیهای سازی
▪ موسیقی آوازی لرستان ● آوازهای بدون ریتم یا با متر آزاد ▪ علی سونه (علی دوستی) متداولترین این آوازها، که نقش بسیار مهمی را در این موسیقی ایفا میکنند، علیسونه است که توسط مردان، به شیوهٔ تکی یا گاه به صورت مکالمات چهار یا پنج نفری (به حالت سؤال و جواب) همراه با کمانچه که ساز ویژهٔ موسیقی لری است، اجرا میشود.
بار کنیت تا بار کنیم دی ملک دلگیر تو دِ غصه مه د حسرت هر دک پبیم پیر رخت بر بند تا رخت بربندم از این سرای دلگیرکه تو از غصه و من از حسرت، هر دو با هم پیر شدهایم.پیرکه بیم کورکه بیم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پایامه پیر و کور گشتم و پشتم خمیده شد،
دانلود آهنگ لری بختیاری ارمان در عصر جدید
عصا در دستم گویی پاهای من است.▪ عزیزبکی و میرنوروزی (عزیزبیگی و میرنوروزی) ـ نمونه آواز عزیزبکی: درد دل یا میکشم تا میکنم پیر یا مورم دو قورسُ یا وطن دیر
درد دل یا میکشد مرا یا پیرم میکند، نمونهٔ آواز میرنوروزی: گردش چرخ فلک نی و مرادم شادی رت د خاطرم غم من و یادم گردش روزگار به کامم نیست،
▪ ساری خونی (ساریه خوانی) آسمو اوری گرت تیره و تیره کی دیه کرو بواَ وایک بمیره؟ که دیده است پدر و پسر با هم بمیرند؟ ای دله سی دیلرو هه میزنی زار
یه تونو به دیلرویه دینه یار ● انواع موسیقی آوازی ▪ آواهای کار ـ برزگری ,خرمنکوبی (گاهوله)، شیردوشی (گا دوشی)، مشک زنی، برنج کوبی ـ آواهای شادمانه
ـ سیت بیارم، بینا بینا، سوزه سوزه، بزران بزران، هی لُو هی لُو ▪ آواهای عاشقانه ـ کشکله شیرازی، کوش طلا، گنِم خر، قدم خیر، اَی اَی، آفری قمرتاج، آواهای عاشقانه، کیودار، کلنجه زرد، ماله ژیر، بزران بزران، شیرین و شامیرزا، هاریلُو ▪ کلامهای دینی ـ کلامهای یارسان، چل سرو ▪ مویهها ـ سرلشونه، مور، ساری خوانی، هوره -ژَن چِر-، گورانی
▪ آواهای دلتنکی و غریبی ـ علیدوستی، عزیز بگی، هوره«کو چر» و «سوار چر» ▪ آواهای حماسی ـ شیرین و خسرو، شاهنامه خوانی لری ولکی، قی دادُوا، حماسه کرمی، دایه دایه ▪ آواهای طنز ـ ماس فروش، هورم هورم، هی را سی سله، دُز ناشی ▪ آواهای هجو
ـ لالایی ها ● موسیقی سازی ▪ سازهای لری ▪ مقامهای شادی – عروسی ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبک و کمانچه)
دانلود آهنگ لری بختیاری اصیل
بزران) ▪ مقامهای سوگواری: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاکتلی، چمری سحری، شیونی، یاری (یاره هو) ▪ مقامهای عاشقانه و دلتنگی : ـ کمانچه، تنبک ـ قدم خیر، کشکله شیرازی (دو گونه: گرمسیری و خرم آبادی)، علیسونه
سازهای متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهای زهی ( کمانچه و تنبور)
۲) سازهای بادی ( سرنا و دوزله) ۳) سازهای ضربی ( دهل و تنبک ) ▪ موسیقی لری را می توان به انواع زیر تقسیم کرد: ـ موسیقی شادیانه: در مراسم شادمانی نواخته می شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسیقی عزا: در مراسم عزاداری اجرا می گردد و اجزای آن عبارت است از« سحری (اعلام مرگ کسی)»، « چمریانه »، «هرا» و مویه ها نیز که در رثای از دست دادن عزیزان خوانده می گردد و بدون همراهی ساز است از این نوع به شمار می رود ـ موسیقی «کار»: موسیقی کار در فعالیت های جمعی مختلفی چون لایروبی جوی ها، برنج کوبی، درو، خرمن کوبی، حصیر بافی، مشک زنی، چیدن پشم، دوشیدن دام ها، حمل پشته های هیزم و.
ـ موسیقی آوازی : شیوه های آوازی در لرستان بدین شرح است: میرنوروزی که آوازهای عاشقانه می باشد. .با توجه به اینکه رقص نیز در لرستان از پیشینه ای کهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ایی نیز به این موضوع داشته باشیم، گفتنی است که در لرستان از واژه ی رقص استفاده نمی گردد و معمولاً از واژه هایی چون «باخته»، «بازی»، «دَس گِرِتِه» استفاده می گردد؛ چونان که حکیم توس بازی «کراد» خواهر بهرام چوبین نزد خسرو پرویز را اینگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازی به باغ آمدند همه میش و آهو به راغ آمدند
فرد رقصنده را نیز «بازِنَه» می گویند؛ شایان ذکر است که لفظ رقص و رقاص در بین لران کاربردی ندارد و گاه نیز موهن قلمداد می گردد.رقصها در لرستان عموماً چهره آیینی و فرهنگی به خود گرفته اند. آنان به تناسب حال خود، کلمات یا موضوعات شعری را فی البداهه تغییر می دهند و گاه ابیات جدیدی خلق می کنند. حقیقی مقالهای در معرفی موسیقی لرستان نوشته و آن را در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده است.چکیده
آنچه در این مقاله در مورد موسیقی لرستان بیان شده است را میتوان در چند عنوان بطور خلاصه ذکر کرد:الف) تاریخچه موسیقی در لرستان بر اساس اسناد و شواهد تاریخی بر جا مانده از مناطق لر نشین.ب) جایگاه موسیقی در فرهنگ مردم لرستان بطو ری که در هر مراسم و آیین اجتماعیِ مردمان این مرزد) موسیقی محلی لرستان و مقامهای موجود در آنکه به دو بخش موسیقی آوازی (کلامی) و سازی تقسیم میشود.
مقدمه:
تاریخچه موسیقی درلرستان (تصویر1)قطعه سفالی که از [کاسو]ها یا [کاسی]ها درهزاره سوم پیش ازمیلاد درکوهستانهای زاگرس بدست آورده است سه انسان را د رحال رقص درنزدیکی چادرها یا کلبههایی نشان داده است (تصویر 2)
جایگاه موسیقی درفرهنگ مردم لرستان مردم این دیار مردمی سلحشور ومبارزهستند وموسیقیشان درارتباط با اصالتشان ساخته میشود مایه ایی کاملاً متمایز نسبت به دیگر مناطق غرب کشور دارد، به علت روحیه سلحشوری، اشعار و سرودهایشان بیشترپیرامون محور مبارزات ومسائل اجتماعیشان است.
سازهای رایج درموسیقی لرستان1- سازهای بادی (Aereophones (): سرنا – دوزله – بلور2- سازهای زهی (Chordophones) کمانچه – تنبور3- سازهای کوبهای (membranophones): تنبک (تمبک) – دُهُلموسیقی محلی لرستان
دانلود آهنگ لری غمگین مرگ پدر
موسیقی را میتوان در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته باز شناخت:الف) موسیقی آوازی (کلامی) ب) موسیقی سازی1- آوازهای شادمانه (عروسی)؛ ترانههایی که عملا بدون همراهی ساز و با هم آوایی زنان در مراسم عروسی اجرا میشود و عبارتند از سیت بیارم، بینا بینا، بزران بزران
بزران بزران: نیز از دیگر آواهای شادمانه (عروسی) میباشد.برخی از این آواها عبارتند از:کچکله شیرازیکوش طلاآواهای عاشقانه مانند:
3-کلامهای دینی یا سرودههای مذهبی:.4-مویهها (سوگواری):
5-آواهای دلتنگی و غریبی:علیدوستی یا علیسونه یکی از کهنترین و رایجترین آوازهای لری است در گوشه ((داد)) دستگاه ماهور اجرا میشود.6- آوازهای حماسی:از انواع آواهای حماسی میتوان به:
شاهنامه خوانی لری و لکی:7-آوازهای طنز و هجو:این ترانهها اغلب به صورت فی البداهه در هجو شخص یا موضوع یا مکانی سروده شده و برخی اوقات نیز با حرکات نمایش طنز آلود فرد یا افرادی همراه بوده است از جمله این اواها میتوان بهماست فروشهورم هورمهی راسی سله
هی نبات8-موسیقی آواز کار (ترانههای کار):ب- موسیقی سازی:
این موسیقی آنچنان که از اسمش پیداست با استفاده از سازهای بومی و توسط نوازندگان محلی اجرا میگردد.- مقامهای شادی (عروسی):رقص (سنگین سماع، دو پا، سه پا، شا نه شکی، اشکاری): زیرا که این شور لازمه بقای آنها ست.نوع ساز: (سرنا، دهل، تنبک، کمانچه)رقص و آواز: (بینا بینا، کیودار، کلنجه زرد)
2- مقامهای سوگواری:نوع ساز (دهل، سرنا) موسیقی سوگواری بیشتر جنبه آیینی داشته و در مراسم عزاداری از روزگار کهن تا کنون کاربرد فراوان دارند معروفترین مقامهای آن عبارتند از:پاکتلیچمری یا چمرانهشیونییاری
کریمخانی3-مقامهای عاشقانه و دلتنگی (کمانچه و تنبک))
ساير محققان ،از جمله پژوهندگان كرد مانند:آيت الله مردوخ كردستاني با استناد بر ساختار كهن زبان لري (نسبت به ساير گويش هاي همجوار )،بر اين اصالت تاكيد كرده اند چنانچه فاروق صفي زاده در تاييد تاريخ مردوخ آورده است : جايگاه لرها به مركز پهلوي كهن خيلي نزديك بوده واز آميزه با بيگانگان هم دور بوده اند ، حتي از ملت كلده وآشور هم چندان اثر پذير نشده اند و تغيير گويش نداده اند (اديان باستاني ايران64:1385)bg pattern
همچنين اثر ديگري كه نشانگر رقص جمعي و شايد يك نوع تهيج و هماهنگي افراد به هنگام كارهاي دسته جمعي است در ميان اين آثار وجود دارد.
منبع سایت دانلود آهنگ جدید ریتم تاپ ritm.top
https://open.spotify.com/album/7m9rRr57xRdo3aaUVRnxLW
https://www.musicgenreslist.com
https://www.digitalmusicnews.com/2016/04/07/most-popular-music-genres-america/